Vědci zaznamenali obrovské emise metanu v oblasti Východosibiřského moře

11.10.2019 - Stanislav Mihulka

Východosibiřské moře bublá unikajícím metanem. Silný skleníkový plyn zde ve velkém proudí do atmosféry

<p>Metanu sice dnes není v atmosféře mnoho, jde ale o velmi účinný skleníkový plyn, který je zhruba 28× účinnější než mediálně nejvíce přetřásaný oxid uhličitý.</p>

Teplota stoupá a planeta se mění. Asi nejnápadnější je to v oblastech za polárním kruhem, kde se prudce otepluje. Důsledky klimatických změn nedávno zaznamenali i ruští vědci, kteří se pohybovali na výzkumném plavidle v oblasti Východosibiřského moře.

Metanové fontány

Účastníci vědecké expedice se ve Východosibiřském moři setkali s velkým množstvím metanu, který postupně uniká do atmosféry. Přítomní vědci popisovali množství metanových fontán, které jsou v moři jedna vedle druhé. S ničím podobným se v této oblasti doposud nesetkali.

TIP: Narůstající hrozba: Na Sibiři našli 7 tisíc bublin metanu hrozících explozí

Původním cílem expedice přitom nebyl metan. Vědci mířili zkoumat tání permafrostu. Že je něco v nepořádku zjistili, když jejich přístroje detekovaly množství metanu v okolí lodě. Následně spatřili metanové fontány na vlastní oči. Ve vzduchu pak naměřili koncentraci metanu až 16 ppm (částic z milionu), což ke devětkrát více než kolik činí celoplanetární průměr.

„Nikdy jsem nic podobného neviděl,“ prohlásil člen expedice Igor Semiletov, který má za sebou již 45 polárních výprav. Semiletov upozorňuje, že kromě dopadů na klima, může unikající metan poškodit ropnou a plynovou infrastrukturu. „Pokud nezohledníme výsledky výzkumu týkající se stavu podmořského permafrostu, mohou se při průzkumných a obchodních činnostech vyskytnout geologické katastrofy podobné nehodě ropné plošiny Deepwater Horizon v Mexickém zálivu v roce 2010,“  varuje badatel.