Velké finále: Sonda Cassini se připravuje na svoji největší misi

06.04.2017 - Martin Reichman

Nejdůležitější část mise sondy Cassini odstartuje již za několik dnů. Jaký je harmonogram jejího velkého finále a jaké jsou její cíle?

Cassini -<p>Sonda Cassini už 22. dubna započne finální etapu své mise.</p>
Cassini -

Sonda Cassini už 22. dubna započne finální etapu své mise.

Již jen pár dnů zbývá do startu závěrečné části mise sondy Cassini. Během této etapy sonda zamíří k vnitřním okrajům prstenců Saturnu. Půjde o unikátní možnost pro vědecký výzkum, který nebylo možné realizovat nikdy v historii. NASA tuto část mise označuje jako „velké finále“ a vědci o ní hovoří jako o nové misi, která by mohla přinést ty největší objevy, které si Cassini připíše.

Studium atmosféry a detailní pohled na prstence

Na co se můžeme těšit? Bezesporu na úžasné fotky prstenců i oblačnosti pořízené z neuvěřitelné blízkosti. Sonda se také pokusí detailně zmapovat gravitační a magnetické pole Saturnu. To pomůže lépe pochopit, jakou má planeta vnitřní strukturu a možná zjistíme i něco o rychlosti otáčení jednotlivých vrstev. Závěrečné průlety mohou výrazným způsobem zlepšit naše chápání původu a složení Saturnových prstenců. Detektory na palubě Cassini budou také analyzovat částice z ledových prstenců, které jsou vtahovány do atmosféry masivním magnetickým polem planety.

TIP: Cassini pořídila doposud nejdetailnější snímek Saturnova měsíce

Závěrečná část mise odstartuje ráno 22. dubna, kdy sonda absolvuje svůj poslední, v pořadí již 126. průlet kolem Titanu. O čtyři dny později - 26. dubna krátce před polednem našeho času, sonda poprvé proletí vnitřní částí prstenců. V následujícím půlroce je naplánováno celkem 22 průletů v blízkosti Saturnova vnitřního prstence D.

15. září po poledni Cassini vstoupí do atmosféry Saturnu, odešle poslední data a její mise definitivně skončí.

• Zdroj fotografií: NASA, JPL-Caltech