Vesmírná observatoř Chandra objevila záhadný zdroj rentgenového záření

31.03.2017 - Stanislav Mihulka

Na snímcích observatoře Chandra se nečekaně rozsvítil a opět zhasl výjimečný rentgenový zdroj

CDF-S XT1 -<p>Neobvyklý rentgenový zdroj na snímku Chandra Deep Field-South </p>
CDF-S XT1 -

Neobvyklý rentgenový zdroj na snímku Chandra Deep Field-South

Americká observatoř Chandra před časem pořídila rentgenový snímek ze zatím nejvzdálenější části vesmíru, který odborníci označují jako Chandra Deep Field-South (CDF-S). Chandra toto místo pozorovala mnohokrát a objevuje tam podivuhodné věci.

Vědci na snímcích observatoře Chandra vystopovali unikátní rentgenový zdroj CDF-S XT1, jemuž prozatím moc nerozumí. Před říjnem 2014 o tomto zdroji nikdo nevěděl. Pak se najednou rozsvítil a během několika hodin se jeho rentgenové záření zesílilo nejméně tisíckrát. Pak zhruba za další den zdroj CDF-S XT1 zeslábl natolik, že zmizel z dohledu Chandry.

Co to mohlo být? Badatelé věnovali tisíce hodin práce tomu, aby v datech Hublleho vesmírného teleskopu, a také Spitzerova vesmírného teleskopu zjistili, kde tento zdroj vlastně je.

Rentgenový zdroj z nenápadné galaxie

Prosívání dat bylo nakonec korunováno úspěchem. Objekt CDF-S XT1 se podle všeho nachází v malé a nepříliš zářivé galaxii, ve vzdálenosti 10,7 miliardy světelných let. Nicméně ale, tento objekt po dobu pár minut zářil tak silně, že tisíckrát předčil veškeré hvězdy ve zmíněné galaxii dohromady.

TIP: Družice Chandra zachytila jednu z největších erupcí od dob Velkého třesku

Zatím jsme prý nic podobného neviděli. Vědci se domnívají, že buď jde o rentgenový projev zdroje gama záblesku (GRB) anebo důsledek pohlcení bílého trpaslíka černou dírou střední velikosti. Od té doby už nic podobného nepozorovala ani observatoř Chandra, ani žádné jiné naše vesmírné či pozemní zařízení. Záhada tedy stále trvá.

Chandra X-ray Center / NASA