Vesmírný dalekohled Jamese Webba ulovil svou první exoplanetu

Vesmírný dalekohled Jamese Webba ulovil svou první exoplanetu. Od Země ji dělí 41 světelných let a je téměř stejně velká jako naše planeta

12.01.2023 - Martin Reichman

Čerstvý úlovek Vesmírného dalekohledu Jamese Webba není astronomům úplně neznámým. Existenci exoplanety, nacházející se v jižním souhvězdí Oktantu, naznačilo již dřívější pozorování satelitu pro výzkum tranzitujících exoplanet TESS. Webbův dalekohled tak dřívější předpoklad definitivně potvrdil.

Podle vědců z Univerzity Johnse Hopkinse má exoplaneta LHS 475 b téměř totožnou velikost jako Země. Na rozdíl od naší domovské planety se ale nachází mnohem blíže své mateřské hvězdě, kterou je červený trpaslík. Webbův dalekohled také odhalil, že teplota exoplanety je o výrazně vyšší, než je tomu u Země a svými podmínkami by tak mohla připomínat například rozpálenou Venuši.

Nezodpovězené otázky

S vysokou teplotou souvisí i otázka atmosféry exoplanety LHS 475 b. Její existenci a ani složení ale zatím dalekohled rozklíčovat nedokázal. Podle vědců je každopádně zřejmé, že exoplaneta nedisponuje atmosféru pozemského typu a stejně nepravděpodobně se jeví i přítomnost husté metanové atmosféry, jakou známe například ze Saturnova měsíce Titanu.

TIP: Webbův dalekohled poprvé detekoval oxid uhličitý v atmosféře exoplanety

Ve hře jsou nyní dva předběžné scénáře – podle prvního exoplaneta LHS 475 b atmosféru vůbec nemá, podle druhého by ji mohl tvořit čistý oxid uhličitý. Taková atmosféra by se jevila jako mnohem méně kompaktní a byla by obtížně rozlišitelná. Přesnější informace o atmosféře exoplanety má přinést až další pozorování, které je naplánované na letošní léto.