Vesmírný teleskop TESS objevil planetární Disneyland

31.07.2019 - Stanislav Mihulka

Odborníci americké agentury NASA z týmu nového vesmírného teleskopu TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) nedávno objevili tři nové exoplanety v planetárním systému, který je od nás vzdálený 73 světelných let. Podobné zprávy slýcháváme v poslední době často, ale tento objev byl pro astronomy z řady důvodů velmi vzrušující.

Například objevené planety jsou vesměs takové, jaké ve Sluneční soustavě neznáme. Pro vědce je proto systém, který nese jméno TOI-270 a nachází se v jižním souhvězdí Malíře, hotovým planetárním Disneylandem, v němž mohou obdivovat celou řadu neobvyklých věcí.

Klidný trpaslík s minineptuny

Exoplaneta TOI-270b je zřejmě kamenná superzemě o poloměru 1,2 Země, zatímco exoplanety TOI-270c a TOI-270d, poloměru 2,4 a 2,1 Zemí, jsou nejspíše takzvané minineptuny či subneptuny, kterým se také někdy říká plynní trpaslíci.

Na rozdíl od Sluneční soustavy jsou si tyto planety dost podobné svou velikostí. Astronomové přivítali především objev dvou minineptunů, protože takové exoplanety bývají považovány za mezičlánek ve vývoji planet mezi kamennými planetami a ledovými obry, jako je třeba právě Neptun či Uran.

TIP: Úspěch dobrovolníků: Amatérští vědci objevili superzemi v obyvatelné zóně

Všechny tři planety systému TOI-270 obíhají velmi blízko u hvězdy. Protože ale jejich hvězdou je červený trpaslík, nepanuje na těchto planetách tak pekelné horko, jak by se mohlo zdát. Planeta TOI-270d se dokonce nejspíš nachází v obyvatelné zóně soustavy, i když je tam podstatně více teplo než na Zemi.

Vědce velmi zaujalo také to, že červený trpaslík TOI-270, jehož hmotnost odpovídá 40 procentům Slunce, je ve skutečnosti dost starý. To znamená, že je s velkou pravděpodobností velmi klidný. To by velmi usnadnilo následné pozorování planet a také zvýšilo šance na to, že přinejmenším TOI-270d bude obyvatelným světem.