Vichry černých děr a hvězd vytvarovaly unikátního galaktického motýla

24.04.2018 - Stanislav Mihulka

Ultrazářivá infračervená galaxie NGC 6240 se zrodila splynutím dvou aktivních galaxií

<p>Galaxie NGC 6240 na snímku Hubbleova vesmírného teleskopu</p>

Galaxie NGC 6240 na snímku Hubbleova vesmírného teleskopu

Ve vesmíru obvykle potkáváme galaxie spirální nebo eliptické. V řadě případů mají ale galaxie výstřední, exoticky vyhlížející tvary. Patří k nim i galaxie NGC 6240, která připomíná galaktického motýla. Nachází se v souhvězdí Hadonoše a je od nás vzdálená asi 400 milionů světelných let.

Francisco Müller-Sánchez z Coloradské univerzity v Boulderu a jeho kolegové tuto galaxii detailně prostudovali a zjišťovali, co tam vytváří nápadnou strukturu motýla. Podle jejich pozorování hrají v utváření galaxie NGC 6240 stěžejní roli supermasivní černé díry, které tam jsou hned dvě, společně s hvězdami.

Zrození motýla ve splynutých galaxiích

Intenzivní výtrysky hmoty supermasivních černých děr, a rovněž hvězd, zřejmě zásadně přispěly k vytvoření gigantického oblaku plynu ve tvaru motýla. A také podle všeho tlumí tvorbu nových hvězd v této galaxii.

TIP: Souboj vesmírných titánů: Drama, které se odehrálo před 13 miliardami let

Galaxie NGC 6240, která intenzivně září v infračervené oblasti, je výjimečná tím, že obsahuje dvě supermasivní černé díry, které ještě ke všemu jsou obě dvě aktivními galaktickými jádry. Galaxie vznikla nedávným splynutím dvou galaxií a jejich bývalé centrální supermasivní černé díry teď kolem sebe krouží v divokém tanci, který skončí jejich dramatickým splynutím. Díky tomu je struktura galaxie NGC 6240 tak fenomenální, jak říkají astronomové.

University of Colorado Boulder