Vichry Jupiterovy Velké rudé skvrny nepatrně zrychlují

30.09.2021 - Martin Reichman

Pozorování Hubbleova teleskopu ukazují, že vichry v Jupiterově Velké rudé skvrně nepatrně zrychlují

<p>Průměrná rychlost větru se ve vnější části Velké rudé skvrny za poslední dekádu zvýšila o 8 % a přesahuje 400 mil za hodinu (přes 600 kilometrů v hodině).</p>

Na Zemi je díky satelitům a mnoha dalším zařízením sledování velkých bouří poměrně snadné. Na vzdáleném Jupiteru to tak jednoduché není. Naštěstí mají vědci k dispozici Hubbleův vesmírný teleskop, který „krále planet“ monitoruje již více než 10 let.

Čerstvá data Hubbleova teleskopu ukazují, že vichry v Jupiterově Velké rudé skvrně zrychlují. Nezrychlují ale všude stejně – průměrná rychlost větru se ve vnější části skvrny za poslední dekádu zvýšila o 8 % a přesahuje 400 mil za hodinu (přes 600 kilometrů v hodině). Rychlost větrů ve vnitřní části je oproti tomu výrazně nižší. Podle planetární vědkyně Dr. Amy Simonové jde o tak malou změnu, že bychom ji bez Hubbleova teleskopu nebyli schopni zaznamenat. Průměrný roční rozdíl v rychlosti větru podle ní činní pouhých 2,5 kilometru v hodině.

TIP: Slovo do pranice: Je možné, že se Velká rudá skvrna nezmenšuje?

Snímkování Velké rudé skvrny také ukázalo, že přestože se skvrna zmenšuje, její aktuální průměr je zhruba 10 tisíc mil (16 tisíc kilometrů). Stále by se tak do ní vešla celá Země s průměrem 12 742 kilometry.