Visí to ve vzduchu: DNA z klimatizace může odhalit zločince

Zločinci mohou mít rukavice, mohou otřít otisky prstů a vydrhnout místo činu. Environmentální DNA ale není vidět pouhým okem a zbavit se jí je mnohem těžší.

08.04.2024 - Stanislav Mihulka

Zločinci jdou s dobou, a nepochybně sledují seriály o kriminalistech. Nejspíš každý z nich ví, že je mohou prozradit otisky prstů, takže je pečlivě otírají, případně vlasy či podobné stopy, které je možné odstranit například vysavačem. Pokud mají zločinci čas, místo činu se může lesknout čistotou, což pochopitelně komplikuje vyšetřování.

Jak ale předvedl nedávný výzkum forenzních odborníků australské Flindersovy univerzity, navzdory pečlivému úklidu na místě zločinu mohou zůstat důkazy, které není tak snadné odstranit. Mariya Gorayová a její kolegové vymysleli nový postup, jak získat z ovzduší na místě činu forenzní environmentální DNA, tedy DNA mimo původní tělo, která se může stát významným důkazem při vyšetřování.

Analýza ovzduší

Jak prozrazuje jejich pilotní studie publikovaná odborným časopisem Electrophoresis, lidskou DNA lze nalézt na filtrech klimatizace, přes které cirkuluje vzduch z místa činu, stejně jako na filtrech komerčně dostupného zařízení, jaká se běžně používají ve zdravotnických zařízeních k testování přítomnosti patogenních virů v ovzduší.

Je velmi nepravděpodobné, že by průměrný kriminálník, i když má povědomí o forenzních postupech, dokázal kompletně zabránit tomu, že na místě činu zanechá svou DNA,vysvětluje Gorayová. „Dnes již víme, že environmentální DNA, případě RNA, která se uvolňuje například z pokožky nebo slin, je možné detekovat v prostředí. Nejen ve vzduchu, ale v půdě, vodě nebo třeba ledu.

TIP: Forenzní biologové využívají při zkoumání mrtvých těl mikroskopické řasy

Pilotní studie nebyla příliš rozsáhlá. Zahrnovala pátrání po lidské DNA ze čtyř kanceláří a čtyř domů. Výzkum je teprve v počátcích. Vědci se teď hodlají zaměřit na určení vhodných míst pro odběr vzorků vzduchu a také vhodné doby po zločinu, která zajistí nejvyšší šance na získání DNA související se zločinem.