Vítejte v kosmické galerii: 10× dechberoucí krása vesmírných mlhovin

01.06.2021 - Martin Reichman

Patří mezi nejúchvatnější vesmírné jevy. Rozsáhlá oblaka prachu a plynu, někdy temná, jindy zářící oslnivými barvami. Některá jsou pozůstatkem zániku hvězd, jiná zárodkem nových stálic a planetárních soustav

<h3>Sčítání novorozenců</h3><p><strong>Mlhovinu Trifid</strong>, známou také jako <strong>M20</strong>, najdete snadno i malým dalekohledem. Měří asi 30 světelných let, dělí ji od nás 5 500 světelných roků a představuje oblíbený cíl kosmických turistů v souhvězdí Střelce. Jak naznačuje její jméno, ve viditelném světle ji rozdělují tmavé neprůhledné pásy prachu na tři části. Ovšem pronikavý infračervený snímek, pořízený Spitzerovým teleskopem, odhaluje filamenty zářících prachových mračen a nově vzniklých hvězd. <strong>Astronomové fotografii použili ke sčítání čerstvě zrozených a embryonických stálic, jež se jinak skrývají v oblacích zárodečného prachu a plynu této fascinující hvězdné porodnice</strong>. Spitzerův dalekohled byl vypuštěn v roce 2003, aby zkoumal infračervený vesmír. Na počátku loňského roku svou vědeckou činnost ukončil. <em>(foto: NASA, JPL-Caltech, J. Rho, CC BY-SA 4.0)</em></p>

Sčítání novorozenců

Mlhovinu Trifid, známou také jako M20, najdete snadno i malým dalekohledem. Měří asi 30 světelných let, dělí ji od nás 5 500 světelných roků a představuje oblíbený cíl kosmických turistů v souhvězdí Střelce. Jak naznačuje její jméno, ve viditelném světle ji rozdělují tmavé neprůhledné pásy prachu na tři části. Ovšem pronikavý infračervený snímek, pořízený Spitzerovým teleskopem, odhaluje filamenty zářících prachových mračen a nově vzniklých hvězd. Astronomové fotografii použili ke sčítání čerstvě zrozených a embryonických stálic, jež se jinak skrývají v oblacích zárodečného prachu a plynu této fascinující hvězdné porodnice. Spitzerův dalekohled byl vypuštěn v roce 2003, aby zkoumal infračervený vesmír. Na počátku loňského roku svou vědeckou činnost ukončil. (foto: NASA, JPL-Caltech, J. Rho, CC BY-SA 4.0)

<h3>Netopýr v letu</h3><p>Ve východní části <strong>Závojové mlhoviny</strong> roztáhl křídla <strong>Netopýr</strong> – neboli mlhovina <strong>NGC 6995</strong>, jež na obloze zabírá asi jen 0,5°. Samotná Závojová mlhovina ze souhvězdí Labutě však pokrývá oblast o průměru okolo 3°. Jde o velký zbytek supernovy, rozpínající se mračno trosek po výbuchu hmotné hvězdy o šířce přibližně 12 světelných let. Od Země jej dělí zhruba 1 400 světelných roků a v jeho západní části probouzí fantazii další objekt, mlhovina <strong>Koště čarodějnice</strong>. <em>(foto: NASA, APOD, Josep Drudis, CC BY-SA 4.0)</em></p>

Netopýr v letu

Ve východní části Závojové mlhoviny roztáhl křídla Netopýr – neboli mlhovina NGC 6995, jež na obloze zabírá asi jen 0,5°. Samotná Závojová mlhovina ze souhvězdí Labutě však pokrývá oblast o průměru okolo 3°. Jde o velký zbytek supernovy, rozpínající se mračno trosek po výbuchu hmotné hvězdy o šířce přibližně 12 světelných let. Od Země jej dělí zhruba 1 400 světelných roků a v jeho západní části probouzí fantazii další objekt, mlhovina Koště čarodějnice. (foto: NASA, APOD, Josep Drudis, CC BY-SA 4.0)

<h3>Nafouknutý Delfín</h3><p>Kosmická bublina rozfoukaná větry z horké hmotné hvězdy, známá pod označením <strong>Sharpless 2-308</strong> nebo také <strong>Delfín</strong>, se nachází zhruba 5 200 světelných let daleko v souhvězdí Velkého psa. Na obloze pokrývá oblast o něco větší než úplněk, což v odhadované vzdálenosti odpovídá průměru 60 světelných roků. <strong>Mlhovinu vytvořila Wolf-Rayetova hvězda, jasná a hmotná stálice viditelná v jejím středu. Zmíněné hvězdy dosahují víc než dvacetinásobku hmotnosti Slunce a považují se za krátkou fázi vývoje hmotných stálic před supernovou</strong>. Když se rychlé větry WR hvězdy potkaly s pomaleji se pohybujícím materiálem z předchozího stadia vývoje, zformovaly mlhovinu ve tvaru bubliny. Větrem nafouknutý Delfín se zrodil asi před 70 tisíci lety. <em>(NASA, APOD, Anis Abdul, CC BY-SA 4.0)</em></p>

Nafouknutý Delfín

Kosmická bublina rozfoukaná větry z horké hmotné hvězdy, známá pod označením Sharpless 2-308 nebo také Delfín, se nachází zhruba 5 200 světelných let daleko v souhvězdí Velkého psa. Na obloze pokrývá oblast o něco větší než úplněk, což v odhadované vzdálenosti odpovídá průměru 60 světelných roků. Mlhovinu vytvořila Wolf-Rayetova hvězda, jasná a hmotná stálice viditelná v jejím středu. Zmíněné hvězdy dosahují víc než dvacetinásobku hmotnosti Slunce a považují se za krátkou fázi vývoje hmotných stálic před supernovou. Když se rychlé větry WR hvězdy potkaly s pomaleji se pohybujícím materiálem z předchozího stadia vývoje, zformovaly mlhovinu ve tvaru bubliny. Větrem nafouknutý Delfín se zrodil asi před 70 tisíci lety. (NASA, APOD, Anis Abdul, CC BY-SA 4.0)

<h3>Budoucnost Slunce</h3><p>První náznak budoucnosti Slunce se podařilo objevit náhodou v roce 1764. Charles Messier tehdy zpracovával seznam difuzních objektů, aby se nepletly s kometami. Číslo 27 v jeho soupisu, nyní známé jako <strong>M27</strong> nebo také <strong>mlhovina Činka</strong>, představuje planetární mlhovinu. Ve zmíněný objekt se promění rovněž naše hvězda poté, co se v jejím nitru zastaví jaderná fúze.<strong> M27 patří k nejjasnějším planetárním mlhovinám na obloze a lze ji spatřit v souhvězdí Lištičky i triedrem. Její světlo k nám letí asi tisíc roků</strong> a fotografie ji zachycuje v barvách emitovaných vodíkem a kyslíkem. </p><p>Pochopit fyziku a význam M27 zůstávalo ovšem mimo možnosti vědy 18. století. Dokonce i dnes tvoří planetární mlhoviny do značné míry záhadu – včetně mechanismu, jímž dochází k odvržení vnější plynové obálky hvězdy s nízkou hmotností, takže zbude horký bílý trpaslík. <em>(foto: NASA, APOD, Matthew T. Russell, CC BY-SA 4.0)</em></p>

Budoucnost Slunce

První náznak budoucnosti Slunce se podařilo objevit náhodou v roce 1764. Charles Messier tehdy zpracovával seznam difuzních objektů, aby se nepletly s kometami. Číslo 27 v jeho soupisu, nyní známé jako M27 nebo také mlhovina Činka, představuje planetární mlhovinu. Ve zmíněný objekt se promění rovněž naše hvězda poté, co se v jejím nitru zastaví jaderná fúze. M27 patří k nejjasnějším planetárním mlhovinám na obloze a lze ji spatřit v souhvězdí Lištičky i triedrem. Její světlo k nám letí asi tisíc roků a fotografie ji zachycuje v barvách emitovaných vodíkem a kyslíkem.

Pochopit fyziku a význam M27 zůstávalo ovšem mimo možnosti vědy 18. století. Dokonce i dnes tvoří planetární mlhoviny do značné míry záhadu – včetně mechanismu, jímž dochází k odvržení vnější plynové obálky hvězdy s nízkou hmotností, takže zbude horký bílý trpaslík. (foto: NASA, APOD, Matthew T. Russell, CC BY-SA 4.0)