Voňavá léčba? Novou nadějí v léčbě plešatosti by se mohla stát skořice

Podle japonských vědců zvyšuje kyselina skořicová citlivost buněk na hormon oxytocin, což vede k posílení růstu vlasů.

01.04.2024 - Stanislav Mihulka

Japonský výzkumný tým z Národní univerzity v Jokohamě před časem zjistil, že hormon oxytocin – neuropeptid, který vzniká v hypotalamu – nevelké, ale důležité části mozku, má zásadní vliv na vlasové folikuly a obnovu vlasového porostu. Jde ale zároveň o poměrně velkou molekulu, jejíž aplikace do hlubších vrstev kůže je poměrně problematická. Oxytocin se také rychle rozkládá, což dále omezuje jeho působení.

Skořicové kouzlo

Tatsuto Kageyama a jeho spolupracovníci proto obrátili pozornost ke kyselině skořicové, kterou získali ze skořicovníku čínského (Cinnamomum cassia). Jde o organickou kyselinu s medovou vůní, která se běžně využívá v kosmetice. Šťastnou souhrou okolností kyselina skořicová zvyšuje produkci receptorů pro oxytocin. Když je v buňkách těchto receptorů více, má pak na ně oxytocin větší vliv. Zároveň je také molekula této kyseliny mnohem menší než molekula oxytoxinu, což zjednodušuje její aplikaci.

Kageyamův tým experimentoval s různými koncentracemi kyseliny skořicové a zjistil, že při koncentracích nižších než 500 mikrogramů na mikrolitr kyselina skořicová podporuje aktivitu genů spojených s růstem vlasů. Pokusy s organoidy lidských vlasových folikulů potvrdily, že optimální koncentrace kyseliny skořicové pro podporu růstu vlasů je mezi 100 až 500 mikrogramů na mikrolitr. Výsledky výzkumu zveřejnil v těchto dnech odborný časopis Scientific Reports.

TIP: Významný úspěch: Poprvé se podařilo vypěstovat plně funkční vlasové folikuly

Určení kyseliny skořicové jako látky, která podporuje růst vlasů, je velmi slibné pro její využití v nové generaci přípravků podporující růst vlasů,“ uvádí Kageyama. „Výzkum nás také přivedl k lepšímu pochopení působení oxytocinu na růst vlasů. Zároveň přispěje k hledání nových léků proti plešatosti, které by cílily na podporu produkce receptorů oxytocinu.