Vstávejte! Nadměrný spánek souvisí s vyšším rizikem mrtvice

16.12.2019 - Stanislav Mihulka

Kdo spí déle než 9 hodin a dává si dlouhé šlofíky kolem oběda, musí počítat s výrazně vyšším rizikem mrtvice

<p>Ani se spaním se to nemá přehánět</p>

Ani se spaním se to nemá přehánět


Reklama

Nedostatek spánku obvykle škodí zdraví. Jak ale ukazuje nový výzkum čínských vědců, ani přemíra spánku zdraví příliš neprospívá. Badatelé zjistili, že když někdo spí déle než 9 hodin anebo si dopřává dlouhé polední „šlofíky“, více riskuje, že ho postihne mrtvice. V poslední době se objevilo již několik podobných výzkumů, které společně tvrdí, že v případě spánku je nejlepší zlatá střední cesta.

Čínský výzkum zahrnuje více než 30 tisíc lidí, jejichž průměrný věk je 62 let. Vědci je sledovali pod dobu téměř 10 let. U těchto lidí došlo ke zhruba 1 500 případům mrtvice. Ukázalo se, že když si někdo dopřává polední spánek delší než 90 minut, tak ho mrtvice postihne s pravděpodobností vyšší o 25 procent, v porovnání s lidmi, kteří kolem oběda spí jen hodinu nebo kratší dobu.

TIP: Osvědčené tipy pro zdravý spánek: Jak přes noc opravdu dobít baterky

Podobné je to podle výsledků čínského výzkumu i s délkou spánku. Spánek delší než 9 hodin zvyšuje riziko mrtvice o 23 procent. Podle badatelé je takový nadměrný spánek dokonce horší, než když někdo spí méně než 7 hodin.

Úplně nejvyšší riziko mrtvice přináší nadměrný spánek v kombinaci s příliš dlouhým poledním odpočinkem. V takovém případě je riziko mrtvice o 85 procent vyšší, než u lidí, kteří spí kratší dobu a kolem oběda méně odpočívají. Biologické příčiny souvislosti mezi nadměrným spánkem a mrtvicí ale zatím nejsou známé. Není prý vyloučeno, že delší spánek je jen dalším symptomem zdravotního stavu, který vede i k mrtvicím. Každopádně ale může sloužit jako důležitý indikátor.

Jak dlouho musíte spát?

Denní potřeba spánku se během života mění. Takto ji udává pro různé věkové kategorie americký Národní ústav pro zdraví:

  • Novorozenci do 3 měsíců: 14–17 h
  • Kojenci: 4–11 měsíců: 12–15 h
  • Batolata: 1–2 roky: 11–14 h
  • Předškoláci: 3–5 let: 10–13 h
  • Školáci: 6–13 let: 9–11 h
  • Teenageři: 14–17: let 8–10 h
  • Mládež: 18–25 let: 7–9 h
  • Dospělí: 26–64 let: 7–9 h
  • Senioři nad 65 let: 7–8 h

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Zajímavosti

Koncil v Clermontu. Papež Urban II. zde využil první kruciátu k vlastnímu zviditelnění.

Historie

Král Jiří VI. na inspekci bitevní lodi Duke of York

Válka

Staré známé léky mohou překvapit

Věda

Krabí mlhovina v nepravých barvách. Tato mlhovina, která je zdrojem rentgenového a gama záření, je pozůstatkem po supernově

Vesmír

Přibližná rozloha kráteru Yarrabubba v australské pustině.

Věda

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907