Jaká překvapení skrývají vulkanické jeskyně v mrazivé Antarktidě?

11.09.2017 - Stanislav Mihulka

Horká pára a vulkanické plyny v Antarktidě vytvářejí systémy ledových jeskyní. Vědci se je nyní rozhodli prozkoumat

Jeskyně na Mount Erebus -<p>Přízračná ledová jeskyně na antarktické sopce Mount Erebus</p>
Jeskyně na Mount Erebus -

Přízračná ledová jeskyně na antarktické sopce Mount Erebus

Ačkoliv se to na první pohled příliš nezdá, i v Antarktidě jsou sopky. A rozhodně nejsou všechny zmrzlé na kost. Některé z nich, jako je například Mount Erebus, neustále vypouštějí horkou páru, která hluboko pod ledem vytváří spletité systémy ledových jeskyní.

Dokumentární pořad BBC o těchto pozoruhodných jeskyních nedávno inspiroval australské vědce, aby v těchto jeskyních hledali život. Není to tak beznadějné, jak by se mohlo zdát. V některých jeskyních je díky vulkanické aktivitě dost teplo, až kolem plus 25 stupňů Celsia

TIP: Objev u jižního pólu: Pod ledem v Antarktidě našli nové ohromné jezero

Badatelé v některých z jeskyní odebrali vzorky hornin a zjistili v nich stopy DNA. Zatím není jasné, zda jde o DNA současných obyvatel jeskyní nebo pozůstatek zmizelých organismů. Průzkum je ale teprve na samotném počátku. V antarktických vulkanických jeskyních se před námi otevírá celý nový svět. Možná nás zde čekají velmi zajímavé objevy.

Australian National University