Vychytávka pro zatopenou budoucnost: Umělé žábry Amphibio

14.08.2018 - Stanislav Mihulka

Pokud stoupající hladiny oceánů zaplaví pobřežní oblasti, budou hodit pomůcky pro život pod vodou

<p>Umělé žábry pro zážitky pod vodou</p>

Umělé žábry pro zážitky pod vodou

Když se lidé chtějí na delší dobu vypravit pod vodu, potřebují k tomu dýchací přístroj či přívod vzduchu. Pohodlnější pomůcky k dýchání pod vodou, jako jsou například umělé žábry, až doposud zůstávaly rekvizitou vědeckofantastických příběhů. Pokrok se ale řítí kupředu a přináší nevídané věci.

Materiálový vědec a designér Jun Kamei se inspiroval v přírodě a vytvořil pozoruhodné umělé žábry Amphibio. Je to vlastně lehká 3D tištěná vesta z polymeru, který funguje jako umělé žábry a zároveň i zásobník dýchatelného vzduchu. Tyto žábry jsou biomimetické a napodobují podvodní dýchání pavouků a hmyzu.

TIP: Evoluční výhoda: Lidé kmene Bajau se potopí do větších hloubek díky genům

Pokud se naplní katastrofické předpovědi ohledně globálního oteplování a oceány v příštích desetiletí skutečně zaplaví pobřežní oblasti, zasažená bude až třetina lidstva. Jestli ale lidé budou mít k dispozici podobné vychytávky, tak se jim ve více zatopeném světě bude žít snadněji.

Jun Kamei