Vysokorychlostní supernova odhalila první momenty umírání hvězdy

24.01.2019 - Stanislav Mihulka

Britským vědcům se podařilo pozorovat explozi supernovy obalené „horkým kokonem“ hmoty

<p>Vizualizace exploze supernovy v „horkém kokonu“ hmoty.</p>

Vizualizace exploze supernovy v „horkém kokonu“ hmoty.

Relativistické výtrysky hmoty jsou velice energetické fenomény, v nichž se řítí hmota v podobě plazmatu rychlostmi blízkými rychlosti světla. V případě aktivních jader galaxií s výkonnou supermasivní černou dírou mohou takové výtrysky sahat až do vzdáleností milionů světelných let.

Podobné výtrysky ale doprovázejí také aktivitu černých děr hvězdné velikosti i umírání velkých hvězd. Početný mezinárodní tým vědců prostudoval umírání hvězdy, která se stala supernovou SN2017iuk, a objevil doklady existence „horkého kokonu“, čili horkého materiálu, který obaluje relativistický výtrysk hmoty ze zanikající hvězdy.

SN2017iuk náleží k extrémním supernovám, které se někdy označují jako hypernovy. Jejich vesmírná exploze je skutečně ohromující. Pozorovaná SN2017iuk se nachází zhruba 500 miliónů světelných let od Země

Supernova v horkém kokonu

Pozorování supernovy SN2017iuk ukázala, že se materiál v této monumentální explozi rozpíná rychlostí, která odpovídá přibližně jedné třetině rychlosti světla. To je doposud nejrychlejší zaznamenaná rychlost rozpínání exploze supernovy. Sledování rozpínajícího se materiálu supernovy také ukázalo, že se v průběhu exploze změnilo jeho chemické složení.

TIP: Nejzářivější známá supernova: 20× zářivější než celá Mléčná dráha

Astrofyzička Rhaana Starling z britské University of Leicester a její kolegové si obě události spojili dohromady a tvrdí, že jak rychlost rozpínání materiálu, tak i změna jeho složení svědčí o přítomnosti „horkého kokonu“ hmoty kolem supernovy. Přestože teoretické modely existenci „horkých kokonů“ předpokládaly, jde o první pozorování tohoto fenoménu.