Záchrana medu? Extrakt z hub pomáhá včelstvům proti virózám

08.10.2018 - Stanislav Mihulka

Viry devastují chovy včel. Včelaři teď hledají pomoc u hub

<p>Aplikace extraktu z hub s cukrem do včelího úlu</p>

Aplikace extraktu z hub s cukrem do včelího úlu

Chovy včel po celém světě ohrožuje syndrom zhroucení včelstev. Většina odborníků se shodne na tom, že tato krize úzce souvisí s epidemiemi několika virů současně. Nejhorší je virus deformovaných křídel (DWV) a viry ze skupiny viru jezera Sinai (LSV). Tyto viry se mezi včelstvy velice rychle šíří, díky parazitickým roztočům a infikovanému pylu.

Američtí vědci teď ale nalezli prostředek, který by mohl včelstvům významně pomoct. Zjistili, že proti zmíněným virům jsou nesmírně účinné extrakty z hub. Nejvíce slibné jsou přitom extrakty z troudnatce kopytovitého a lesklokorky pryskyřičné. Jejich použití mnohonásobně snižuje hladiny virů u včel, v případě lesklokorky a virů LSV je to dokonce 45 tisícinásobné snížení hladinu virů oproti neléčeným včelám.

TIP: Velké ztráty mezi včelstvy. Loni jich v USA vymřelo přes 40 procent

Je ironií, že vědci vlastně netuší, jak houbový extrakt proti virům funguje. Buď jeho aplikace posiluje imunitní systém včel tak, že pak dokáže bojovat proti virům anebo extrakt nějakým způsobem zasahuje přímo proti virů. Badatelé teď intenzivně vyvíjejí postupy pro praktické používání houbových extraktů včelaři. Je to závod s časem a extrakty z hub nám teď snad pomohou zachránit med.

Washington State University, Scientific Reports