Záhada blikající Tabbyiny hvězdy se začíná vyjasňovat

16.10.2017 - Martin Reichman

Nová pozorování rozplétají záhadu blikající Tabbyiny hvězdy ze souhvězdí Labutě

Za nejpravděpodobnější příčinu změn v jasnosti hvězdy vědci považují mračno prachu s orbitální periodou 700 dnů.

Tabbyina hvězda ze souhvězdí Labutě, oficiálně označovaná jako KIC 8462852, je žlutobílý trpaslík vzdálený asi 1 500 světelných let od Země. Dřívější pozorování ukázala nevysvětlitelné změny v její jasnosti. Změna jasnosti je obvykle signálem o tranzitujícím tělese – objekt, který z pohledu sondy zastíní hvězdu, sníží její jasnost. Potíž je v tom, že obvyklá změna jasnosti u tranzitujících exoplanet je několik promile či procent a celý jev je zároveň velmi pravidelný. U hvězdy KIC 8462852 ale vědci zaznamenali dva případy poklesu jasnosti o 15 a 22 %, což je zcela výjimečná hodnota.

Komety, mimozemšťané či prachové mračno?

Teorií o tom, co je příčinou nevysvětlitelného poklesu v jasnosti hvězdy se objevilo velké množství – ve hře bylo například hejno komet i spekulace o superkonstrukci mimozemské civilizace. Nejnovější dílek do záhadné skládačky Tabbyiny hvězdy přidal dalekohled Spitzer, observatoř SWIFT a pozemské dalekohledy belgické observatoře AstroLAB IRIS.

TIP: Záhadná hvězda KIC 8462852: Hejno komet, nebo mimozemšťané?

Pozorování ukázala, že poklesy v jasnosti jsou mnohem méně patrné v infračervené oblasti než v ultrafialovém a viditelném světle. Podle vědců to znamená, že snižování jasnosti mají na svědomí částečky prachu – pokud by hvězdu zakrývalo cokoliv většího, byly by poklesy stejně intenzivní v infračerveném i ultrafialovém světle. Za nejpravděpodobnější příčinu tak nyní vědci považují mračno prachu s orbitální periodou 700 dnů.