Záhada paleontologie: Proč najednou v Americe zmizeli obrovští bobři?

Co mohlo zlomit vaz obřím bobrům, kteří obývali Severní Ameriku?

05.06.2019 - Stanislav Mihulka

Není to tak dlouho, co v severní Americe žila spousta opravdu velkých zvířat. Mezi takzvanou megafanou patřili i obrovští bobři (rod Castoroides), kteří měřili okolo dvou metrů a vážili až 125 kilogramů. Byli poměrně běžní v krajině s jezery a mokřady. Jejich pozůstatky se nalézají prakticky po celé severní Americe, od Floridy až po Aljašku. Před zhruba 10 tisíci lety ale gigantičtí bobři zmizeli, tak jako většina tehdejší megafauny. Vědci si dodnes nejsou jistí, proč k tomu došlo.

Megabobři velmi připomínali dnešní bobry, se dvěma podstatnými rozdíly. Neměli placaté ocasy, ale dlouhé úzké ocasy, jako mají dnes třeba ondatry. A druhý nápadný nápadný rozdíl spočíval v jejich zubech. Neměli je jako ostrá dláta, ale mnohem více zaoblené.

TIP: Bobři nebo ne? Návrat bobrů ochrání krajinu před záplavami a erozí

Kanadští vědci nedávno prozkoumali izotopové složení fosilních pozůstatků obřích bobrů a zjistili, že se jejich strava podstatně lišila od stravy dnešních bobrů, kteří kácejí a ohlodávají lesní stromy. Vše nasvědčuje tomu, že velcí bobři pojídali měkké vodní rostliny, a také si nejspíš nestavěli přehrady. Tomu odpovídají i jejich zuby. Když došlo k vysušení krajiny na konci poslední doby ledové, tak se těmto bobrům zhoršily životní podmínky. Ránu z milosti jim nejspíš zasadili dávní lidé, kteří se v té době šířili po severní Americe.