Záhadné skvrny na planetce Ceres jsou zřejmě pozůstatkem kryovulkanismu

09.03.2017 - Martin Reichman

Světlý materiál uvnitř kráteru Occator je pozůstatkem kryovulkanismu. Naznačují to nejnovější data získaná sondou Dawn

Cerealia Facula -<p>Světlé oblasti uvnitř kráteru Occator měří několik kilometrů. Podle vědců jsou pozůstatkem kryovulkanismu.</p>
Cerealia Facula -

Světlé skvrny na povrchu planetky Ceres představují záhadu, která vědce trápí již řadu měsíců. Nejnovější data shromážděná sondou Dawn ukazují, že tento výrazně světlý materiál uvnitř kráteru Occator je tvořen směsí solí. Navíc se zdá, že centrální část je z geologického hlediska velmi mladá – podle odborníků zhruba 4 miliony let. Samotný kráter je přitom o 30 milionů let starší. Je tedy pravděpodobné, že jde o pozůstatek relativně nedávné vesmírné kolize. Tato srážka podle všeho vytvořila prasklinu v (již tak značně rozpraskaném) povrchu Ceres, kterou následně začala na povrch stoupat solanka.

Podle vědců je zároveň nepravděpodobné, že by tento solný výtrysk vznikl během jedné konkrétní události. Pravděpodobně šlo o dlouhodobý kryovulkanický proces.

jpl.nasa.gov