Záhady astrochemie: Jak měřit magnetická pole ve vesmíru pomocí metanolu?

01.02.2018 - Stanislav Mihulka

Molekuly metanolu jsou jako malé mikrovlnné lasery ve vesmírném prostoru. Můžeme je využít ke studiu magnetických polí

<p>Molekuly metanolu je možné použít k měření vesmírných magnetických polí.</p>

Molekuly metanolu je možné použít k měření vesmírných magnetických polí.

Jednoduchý alkohol metanol je populární nejen na Zemi, ale i ve vesmíru. Vědci už před dlouhou dobou navrhli, že by bylo možné využít molekuly metanolu k měření magnetických polí v hlubokém vesmíru. Metanol je ve vesmíru běžný, například v mračnech, která obklopují mnoho nově zrozených hvězd.

Molekuly metanolu za vhodných podmínek fungují jako přirozené astrofyzikální masery, čili mikrovlnné lasery. Jejich záření je silné a molekuly ho vyzařují na velmi specifických frekvencích. Zároveň víme, že na tyto metanolové masery působí okolní magnetická pole. Kdybychom věděli jak, mohli bychom pomocí těchto maserů magnetická pole měřit.

Metanol a magnetická pole

Boy Lankhaar z Chalmersovy techniky ve švédském Göteborgu a jeho spolupracovníci tuto letitou hádanku astrofyziky podle svých slov dokázal vyřešit. Nebylo to ale nic lehkého. Molekula metanolu je sice jednoduchá, ale vědci museli propočítat její parametry ve velkém detailu. Z jejich výsledků vyplývá, jak se chovají metanolové masery v magnetickém poli.

TIP: Objev u mladé hvězdy: V protoplanetárním disku detekovali metanol

Výsledky práce Lankhaarova týmu otevírají nové možnosti pro výzkum a pochopení magnetických polí ve vesmíru. Pro astronomy to znamená například nový směr pro řešení jiné letité záhady, vzniku masivních hvězd ve vesmíru, jíž zatím příliš nerozumíme.

Chalmers University of Technology, Nature Astronomy