Zájem o zdroje surovin na Měsíci roste: Vědci se obávají možných konfliktů

Měsíc by se mohl stát zajímavým místem cenných zdrojů. Bohužel ale přesně nevíme, jak velké množství surovin nám může náš souputník vlastně nabídnout. Hrozí kvůli omezeným zdrojům kosmické konflikty?

27.11.2020 - Stanislav Mihulka

Měsíc by se mohl stát zajímavým místem cenných zdrojů. Víme, že se na něm nachází zásoby železa nebo například vody, což přirozeně přitahuje pozornost vládních i soukromých společností. Co ale s určitostí nevíme je, jak velké množství nám může náš souputník vlastně nabídnout.

Otázkou udržitelného využívání měsíčních zdrojů se nedávno zabývala skupina amerických vědců. Podle Martina Elvise z astrofyzikálního ústavu Harvard-Smithsonian v Bostonu považují lidé vesmír za idylické místo, plné harmonie a spolupráce mezi národy. Ve skutečnosti ale neexistují účinné zákony, které by regulovaly využívání vesmírných zdrojů a dosavadní smlouvy o vesmíru podle odborníků neposkytují dostatečně velké záruky a ochranu před možným drancováním. Kosmická smlouva z roku 1967 a ani její nedávná úprava v podobě Artemis Accords podle něj nedostatečně reflektují realitu 21. století.

Konflikty o zdroje

Na Měsíci přitom během příštích pár let hodlá přistát celá řada kosmických agentur i soukromníků. Všem se to nejspíš nepodaří, i tak ale zřejmě bude na Měsíci docela plno. Elvisův tým provedl inventuru lunárních zdrojů a zjistil, že na něm není příliš mnoho lokalit bohatých na zdroje a rozhodně nejsou bezedné. Vědci proto varují, že se na Měsíci mohou snadno objevit konflikty o zdroje.

TIP: Právnický oříšek: Komu vlastně patří Měsíc?

Podle Alanny Krolikowské, vědecké pracovnice z univerzity v Missouri, se nyní není možné upínat na komplexní nadnárodní smlouvy. Je podle ní ale nanejvýš vhodné, aby vládní i soukromé společnosti hledaly cesty ke stanovení konkrétních i když třeba jen improvizovaných místních opatření. Do vyjednávání by se tak podle vědkyně měly zapojit takové subjekty, které na Měsíci již operují, nebo se na jeho povrch cíleně chystají.