Zajímavý bonus: Kojení potlačuje rezistentní bakterie u kojenců

19.10.2018 - Stanislav Mihulka

Kojení je zdravé! Novorozenci, které matky kojily déle šest měsíců, mají ve střevech méně bakterií rezistentních vůči antibiotikům. Ukázal to výzkum finských vědců...

<p>Kojení snižuje počet nebezpečných bakterií</p>

Kojení snižuje počet nebezpečných bakterií

Dnešní svět válčí s rezistentními bakteriemi, které jsou odolné vůči antibiotikům. Takových bakterií neustále přibývá a jejich rezistence je stále účinnější. Stává se z nich závažná hrozba pro lidi na celém světě. Dlouhé roky nadměrného předepisování a užívání antibiotik se nám krutě nevyplatily.

Mimořádně znepokojivé je, že bakteriální rezistence ohrožují i novorozence. Podle nedávno získaných dat z velkých nemocnic zhruba 40 procent infekcí u novorozenců nereaguje na standardní léčbu antibiotiky.

TIP: Neradostné vyhlídky: Superbakterie by v roce 2050 mohly zabít 10 milionů lidí

Naopak dobrou zprávu přinášejí finští vědci, kteří detailně prozkoumali bakteriální DNA u 16 kojících matek a jejich novorozenců. Analyzovali mateřské mléko a stolici u matek i u dětí a sestavili zatím nejrozsáhlejší knihovnu DNA z mateřského mléka. Během výzkumu zjistili, že novorozenci, které matky kojily déle šest měsíců, měli ve střevech méně bakterií rezistentních vůči antibiotikům. Jak se zdá, kojení je v tomto směru pro děti výhodou.

University of Helsinki, Nature Communications