Záludní drabčíci se vydávají za mravence a nenápadně je požírají

14.03.2017 - Stanislav Mihulka

Brouci drabčíci se naučili, jak přelstít nebezpečné mravence nájezdníky

Drabčík v převleku -<p>Drabčíci žijí s mravenci a tajně jim škodí</p>
Drabčík v převleku -

Drabčíci žijí s mravenci a tajně jim škodí

Je to jeden z nejzáludnějších triků, jaký kdy vznikl v přírodě během evoluce. Někteří brouci drabčíci změnili tvar těla tak, že více než brouky připomínají mravence. Dokonce mají i stejný pach a pohybují se jako mravenci. Bez problémů se vmísí mezi obávané mravence nájezdníky (anglicky army ants) a požírají jejich mladé.

Podle nového výzkumu je taková strategie zřejmě velmi úspěšná, protože během historie vznikla u drabčíků nejméně dvanáctkrát. Drabčíci vždy nejprve lovili mravence nájezdníky na jejich výpravách, a pak se u nich vyvinula schopnost žít v převleku mezi mravenci.

TIP: Přijde invaze mravenců? Kolonie etiopských mravenců mohou zaplavit svět

Výzkum to byl velmi náročný a vyžadoval odolné a vytrvalé vědce. Mravenci nájezdníci jsou agresivní a obvykle je mezi tak 1 drabčík na 5 tisíc mravenců. Objevit drabčíky mezi mravenci a získat jejich DNA pro výzkum tudíž nebylo vůbec snadné.

New Scientist, Current Biology