Zaměřeno na Kraba: Na známou mlhovinu zacílily velké dalekohledy

12.05.2017 - Redakce Tajemství vesmíru

Krabí mlhovina, měřící asi 10 světelných let, je pozůstatek exploze supernovy z roku 1054. V době výbuchu byla šestkrát jasnější než Venuše a na denní obloze zářila třiadvacet dní. Na noční obloze byla pouhým okem viditelná ještě zhruba rok. Mlhovina je typická svými velmi zvláštními filamenty. Zvláštními proto, že podle měření mají menší hmotnost, než hmota vyvržená původní supernovou a také proto, že se rozpínají vyšší rychlostí, než jaká by odpovídala samotnému výbuchu.

Ve středu Krabí mlhoviny se nachází pulsar: neutronová hvězda s hmotností našeho Slunce, ale o velikosti odpovídající malému městu (zhruba 30 kilometrů v průměru). Měření ukázala, že pulsar v Krabí mlhovině rotuje rychlostí asi 30× za sekundu. Energie vyzařovaná tímto pulzarem je stotisíckrát větší než energie vyzařovaná naší hvězdou.

Nejnovější pohled na Krabí mlhovinu vznikl díky pozorování čtyř vesmírných přístrojů a pozemského radioteleskopu. Data z družice Chandra (rentgenově), XMM-Newton (ultrafialově), Hubble (viditelně) a Spitzer (infračerveně) jsou vidět fialově, modře, zeleně a žlutě. Pozemská data na rádiových vlnách z VLA (Very Large Array) jsou vidět červeně.

• Zdroj fotografií: NASA, ESA, Chandra, Spitzer, XMM-Newton, Hubble