Zapeklité klima: Souboj dvou klimatických cyklů houpe hladinou oceánu

18.03.2016 - Stanislav Mihulka

Během posledních desetiletí dochází ke zvětšování rozdílů ve výšce hladiny oceánu kvůli působení dvou klimatických cyklů

Navzdory svému jménu není tropický Tichý oceán rovný jako sklo. Některé jeho části někdy mají hladinu výše a jiné zase níže. A pak zase naopak. V poslední době je kolísání hladiny Pacifiku stále extrémnější.

Podle nové studie vědců NASA v tom mají prsty dva složité klimatické cykly, které se hodně projevují právě v Pacifiku, ale jejich význam zasahuje celou planetu. V podstatě v nich jde o rozložení teplot a proudění ohromných mas vzduchu a vody. Jedním z nich je cyklus El Niño / Jižní oscilace, tím druhým Pacifická dekadální oscilace. Fáze těchto dvou cyklů se někdy navzájem posilují a jindy zase působí proti sobě, což se týká i pohybů hladiny oceánu.

El Niño / Jižní oscilace může být buď ve fázi El Niño nebo La Niña, zatímco Pacifická dekadální oscilace (PDO) může být pozitivní nebo negativní. El Niño plus pozitivní PDO vedou k vysoké hladině oceánu u amerických kontinentů, La Niña dohromady s negativní PDO zase znamená vysokou hladinu u asijských pobřeží. A rozdíly ve výšce hladiny se postupně zvětšují.

Podle vědců není jasné, jak se bude situace vyvíjet dál. Vzhledem k hustě osídleným pobřežím se ale rozhodně vyplatí hladinu oceánu sledovat