Zářivá hvězda, meteor a dvojice komet nad ostrovem Tenerife

07.01.2016 - Redakce Tajemství vesmíru

Každý, kdo někdy zkoušel vyfotit kometu vám potvrdí, že to rozhodně není snadný úkol. Chce to odpovídající výbavu a také potřebnou dávku cviku. Vyfotit dvě komety najednou, jak se to na počátku roku podařilo Fritzi Hemmerichovi, to už je přímo fotografický majstrštyk. Ve střední části Fritzova úžasného snímku je k vidění krátkoperiodická kometa Borrelly (P/19) s oběžnou dráhou 6,86 let. Borrelly je zajímavá tím, že odráží pouhá 3 % dopadajícího slunečního záření, a má proto nejtmavší známý povrch z komet ve vnitřní části Sluneční soustavy.

V pravé části snímku je pak dlouhoperiodická kometa C/2013 US10 (Catalina), přilétnuvší k nám z Oortova oblaku. Catalina se k Zemi přiblíží již za pár dnů - 17. ledna 2016 ji bude od Země dělit vzdálenost asi 0,72 AU.

Vedle komety Cataliny září nejjasnější hvězda souhvězdí Pastýře – Arcturus. Tento oranžový obr se nachází ve vzdálenosti 36 světelných let od Země a je přibližně 114× svítivější než Slunce. Pomyslnou třešničku na fotografickém dortu Fritze Hemmericha je letící meteor, jehož stopa míří od Arctura vzůru.

• Zdroj fotografií: Fritz Helmut Hemmerich