Zázrak bioinženýrů: Srdeční tkáň vyrobená ze špenátových listů

29.03.2017 - Stanislav Mihulka

Pepek Námořník to věděl. Ze špenátu můžete mít spousty svalů

Srdce ze špenátu -<p>Srdeční buňky mohou vytvořit tkáň na listu rostliny</p>
Srdce ze špenátu -

Srdeční buňky mohou vytvořit tkáň na listu rostliny

V dnešní době se už pomalu začínají tisknout náhradní orgány z biologických materiálů a buněk. Stále ale ještě zbývá překonat technické obtíže, jako například komplikace při tvorbě jemně uspořádaného cévního systému, který by měl zásobovat vytištěné nebo vypěstované orgány.

Bioinženýři se inspirovali Pepkem Námořníkem a vytvořili srdeční tkáň v materiálu, který získali z listů špenátu. Původní listy zbavili buněk, čímž vznikla struktura z celulózy, která je překvapivě podobná uspořádání části cévní soustavy v lidském těle.

Takto upravený list nechali osídlit lidskými buňkami, které vytvořily napodobeninu srdeční tkáně. Srdce na listu pak připojili zařízení, které podobně jako krevní oběh zásobovalo srdeční tkáň živinami a kyslíkem.

TIP: Nejnovější umělé cévy mohou růst během života pacienta

Podle bioinženýrů by různé části rostlin mohly sehrát významnou roli při tvorbě mnoha typů náhradních tkání pro lidské pacienty.

Worchester Polytechnic Institute