Zázraky vesmíru ve fotografii: Hlubiny Orionu, vesmírná sopka i pojídač Měsíce

04.04.2020 - Vilém Koubek

Vesmír je nádherný a nekonečně fascinující. Není tedy divu, že se mlhoviny, planety, hvězdy i další kosmické objekty staly také loni cílem řady fotografů – a my vám představujeme naše favority z jejich úlovků

<h3>Závoj z mlhoviny</h3><p><strong>autor snímku: Miguel Claro</strong></p><p>Souhvězdí Orion tvoří pás tří jasných stálic Alnitak, Alnilam a Mintaka, ale také Orionův komplex, jehož součást představuje Velká mlhovina. Od Země ji dělí 1 600 světelných let a v plné kráse ji zvěčnil astrofotograf Miguel Claro.  </p>

Závoj z mlhoviny

autor snímku: Miguel Claro

<h3>Kam oči dohlédnou</h3><p><strong>autor snímku: Petr Horálek</strong></p><p>S takřka nulovým světelným znečištěním nabízí chilská poušť Atacama ideální místo k fotografování nočního nebe. Vedle nespočtu hvězd je tak možné na temné klenbě zahlédnout i červené mlhoviny v souhvězdí Orion.</p>

Kam oči dohlédnou

autor snímku: Petr Horálek

<h3>Hosté na cestě</h3><p><strong>autorka snímku: Christina Kochová</strong></p><p>Nádherný snímek znázorňuje trajektorii kosmické lodi Sojuz, jež vynášela na palubu Mezinárodní vesmírné stanice tři nové členy stálé posádky. Záběr pořídila přímo z ISS Američanka Christina Kochová, která výjimečnou podívanou sledovala z okna orbitálního komplexu.</p>

Hosté na cestě

autorka snímku: Christina Kochová

<h3>Kosmická sopka  </h3><p><strong>autor snímku: NASA</strong></p><p>Takto loni v červnu soptil vulkán Raikoke, ležící v Ochotském moři na severu Pacifiku. Oblaka kouře dosahovala výšky až 17 km, takže byla dobře viditelná z paluby Mezinárodní vesmírné stanice, odkud také foto vzniklo. </p>

Kosmická sopka

autor snímku: NASA

<h3>Na dosah ruky</h3><p><strong>autor snímku: NASA</strong></p><p>Masivní cirkulární bouři zuřící na Jupiteru a oblaka, která se jejím vlivem stáčejí do stran, loni v únoru zachytila sonda Juno. Pohybovala se přitom pouhých 13 000 km nad mračny.</p>

Na dosah ruky

autor snímku: NASA

<h3>Měsíc za sto bodů</h3><p><strong>autor snímku: Eric Lagadec</strong></p><p>Ericu Lagadecovi se podařilo vyfotografovat jeden z teleskopů chilské observatoře Paranal v okamžiku, kdy jeho otevřená kupole připomínala videoherní postavičku Pac-Man a zdánlivě se snažila spolknout úplňkový Měsíc. </p>

Měsíc za sto bodů

autor snímku: Eric Lagadec

<h3>Instantní záře</h3><p><strong>autor snímku: Lee Wingfield</strong></p><p>Dva nezvyklé úkazy na norském nebi měly na svědomí rakety Brant XI-A z programu Auroral Zone Upwelling Rocket Experiment neboli AZURE, jehož cílem je studovat fenomén polárních září. </p>

Instantní záře

autor snímku: Lee Wingfield