Zbarvení dinosaurů: Sinosauropteryx byl opeřeným dravcem s maskou lupiče

30.10.2017 - Stanislav Mihulka

Barevní a výrazní. Takoví byli alespoň někteří dinosauři

Sinosauropteryx - Malý dravý dinosaurus používal kamufláž

Jak vypadali dinosauři? Díky náročné práci paleontologů se to postupně dozvídáme. Dnes už víme, že pro dinosaury byl důležitý zrak a barvy, stejně jako pro dnešní ptáky. Proto není zvláštní, že se u nich vyvinuly výrazné barevné vzory.

Britští vědci nedávno odhalili, jak byl původní vzhled malých dravých dinosaurů z příbuzenstva ptáků – sinosauropteryxů. Tito druhohorní dravci se skrývali před kořistí i před velkými predátory díky peří s kamufláží.

TIP: Někteří druhohorní dinosauři byli opeření. Mohli ale létat?

Měli pruhovaný ocas a jejich oči na jinak světlé hlavě lemoval tmavý pruh. Jako by to byli lupiči s maskou, kteří řádili na počátku období křídy, asi před 125 miliony let. Vědci usuzují, že díky takovému zbarvení mohli tito dinosauři využívat okolní vegetaci k účinnému maskování. Právě Sinosauropteryx se před lety stal prvním dinosaurem, u něhož vědci spolehlivě potvrdili opeření.

IFL Science, University of Bristol