Zcela unikátní nález z druhohor: První fosilie amonita bez schránky

25.01.2021 - Stanislav Mihulka

V oblasti bavorského Solnhofenu se podařilo objevit vzácnou fosilii amonita ze sklonku jury, který přišel o svou svou schránku…

<p>Amonité jsou skupinou vyhynulých měkkýšů. Ve výřezu jejich typická schránka.</p>

Amonité jsou skupinou vyhynulých měkkýšů. Ve výřezu jejich typická schránka.

Amonité byli velkou skupinou hlavonožců se schránkami, často ornamentálně tvarovanými, kteří žili v oceánech od devonu až do katastrofálního vymírání na konci období křídy. Z fosilních vrstev jich známe velké množství druhů, rozmanitých velikostí a tvarů. Doposud ale pokaždé šlo o nález schránky z uhličitanu vápenatého, která snadno vytváří fosilii.

Měkká těla se uchovávají mnohem vzácněji a obvykle jsou k tomu nutné speciální podmínky prostředí. Takové podmínky se vyskytly asi před 150 miliony let, na samotném konci období jury, v oblasti tehdejšího souostroví Solnhofen. Tehdy vznikla fosilie amonita, která je zcela výjimečná v tom, že se zachovaly měkké tkáně. Schránka se tentokrát naopak nezachovala.

TIP: Extrémně vzácný nález: Vědci objevili vyhynulého hlavonožce v jantaru

Christian Klug z univerzity v Curychu a jeho spolupracovníci našli tuto fosilii poblíž bavorského města Eichstätt. Podle vědců připadají v úvahu dva možné scénáře vzniku fosilie – amonit mohl trpět nějakou nemocí či nepřízní osudu, která způsobila odpadnutí schránky, anebo přišel o schránku při útoku nějakého mořského predátora. Ať tak či onak, podobné nálezy jsou pro paleontology velmi cenné a nabízejí zajímavé poznatky o tělesné stavbě dotyčných živočichů.