Zelený zabiják: Australská kopřiva vylučuje extrémně silné neurotoxiny

19.09.2020 - Stanislav Mihulka

Popálení kopřivou není nic příjemného, proti následkům její australské příbuzné jde ale o zanedbatelnou maličkost. Nyní se podařilo identifikovat látky, které stojí za extrémními účinky této zvláštní rostliny. Podle vědců jsou podobné pavoučímu jedu…

<p>Nenápadný kopřivák. Běžný v tropické Austrálii. Za nic na světě na něj nesahejte!</p>

O Austrálii se říká, že všechno, co tam žije či roste, chce člověka zabít. Je to samozřejmě nadsázka, ale nelze popřít, že se v Austrálii vyskytuje velké množství jedovatých živočichů a rostlin. Austrálie je domovem i kopřiváka morušovitého (Dendrocnide moroides), mnohem nebezpečnějšího příbuzného naší kopřivy. Jde o jednu z nejjedovatějších rostlin světa, jejichž jed proniká lidem skrz kůži. Člověka obvykle nezabije, ale příběhy o extrémně a dlouhodobě bolestivých požaháních jsou legendární.

Lidé, kteří měli s kopřivákem tu „čest“, popisují bolest jako nejhorší, co kdy v životě zažili. Je to prý jako když vás popálí vařící kyselina a zároveň dostanete silný elektrický šok. Pro vědce přitom bylo doposud záhadou, co tato strašlivá popálení vlastně vyvolává. Experimenty se známými látkami z těchto rostlin stále vycházely naprázdno. Bylo zřejmé, že jde o doposud neznámé toxiny.

TIP: Zákeřná past: Pavučiny nefily kyjonohé obsahují neurotoxiny

Irina Vetter z australské University of Queensland a její kolegové nedávno v kopřivákovi objevili celou doposud neznámou skupinu peptidů, které jako neurotoxiny vyvolávají extrémní bolest. Dostaly jméno gympietidy, podle anglického jména kopřiváka „Gympie-Gympie stinging tree“. Svou strukturou jsou gympietidy podobné toxinům pavouků a prudce jedovatých plžů homolic. Jak to v podobných případech bývá obvyklé, gympietidy by se mohly stát základem pro vývoj nových typů léků, včetně léků proti bolesti.