Zemědělci trénují na Mars: Vypěstovali 10 plodin v simulované marťanské půdě

16.03.2016 - Stanislav Mihulka

Pokud jde o pěstování plodin pro kolonisty rudé planety, přípravy jsou už v plném proudu

Odborníci na zemědělství začali brát vážně Mars. Jako by tam kolonisté vyráželi už za pár let. Poslední dobou jsme svědky hned několika experimentů, v nichž vědecké týmy ověřují schopnost pozemských rostlin růst a plodit v podmínkách, které se blíží rudé planetě.

Jeden z těchto experimentů nedávno uskutečnili Nizozemci. Napodobili zeminu na povrchu rudé planety tak, že získali od kolegů v NASA půdu z okolí vulkánů na Havaji. Tato půda se svým složením blíží tomu, co očekáváme na povrchu Marsu.

Vědci uspěli a v simulované půdě Marsu se jim povedlo vypěstovat hned 10 plodin: rajčata, žito, ředkev, hrášek, pórek, špenát, roketu, řeřichu, merlík a pažitku. Stačilo jen půdu pořádně připravit a zavlažit.

Vypěstované plodiny zatím obsahují příliš mnoho těžkých kovů, jako je olovo nebo arzén. Nizozemci na tom ale pracují a chtějí co nejdříve v simulované půdě Marsu vypěstovat plodiny, které by bylo možné bez problémů sníst.