Zemi minula planetka větší než objekt, který způsobil tunguzskou katastrofu

Před 110 lety explodoval nad tunguzskou tajgou meteorit, jehož energie odpovídala asi dvěma tisícům hirošimských atomových bomb. Minulou neděli ráno minulo Zemi něco podobně velkého

18.04.2018 - Martin Reichman

Planetka nesoucí označení 2018 GE3 minula Zemi v neděli okolo 8:41 SELČ ve vzdálenosti 192 000 kilometrů, což je zhruba polovina průměrné vzdálenosti mezi Zemí a Měsícem. Objekt přitom vědci poprvé zaznamenali pouhých 21 hodin před jeho průletem.

TIP: Proč nikdo neviděl Čeljabinský meteoroid? Hrozí nám něco podobného znovu?

Podle NASA měří planetka GE3 od 48 do 110 metrů. Objekt, který způsobil tunguzskou katastrofu měřil podle vědců okolo 50 metrů. Pokud by tedy GE3 dopadla na stejné místo jako tunguzský meteorit, zasáhla by oblast okolo 2 tisíc kilometrů čtverečních. Je to téměř čtyřikrát větší plocha než ta, která byla dotčena dopadem meteoritu v roce 1908

Podle odborníků by dopad GE3 nezpůsobil globální katastrofu. Patrně by z větší části shořel v atmosféře Země. Regionální škody by ale mohly být značné. Zajímavé srovnání se nabízí i s rokem 2013, kdy způsobil značné škody nad ruským Čeljabinskem meteoroid, který byl třikrát až šestkrát menší než planetka GE3. Tento objekt zranil více než 1 200 lidí a poškodil tisíce budov v okruhu téměř sta kilometrů.