Ženské mozky jsou podle neurologů v průměru o 3,8 roku mladší než ty mužské

Výzkum metabolismu ukázal, že ženské mozky jsou průměrně o 3,8 roku mladší než biologicky stejně staré mužské mozky. Může jít o vysvětlení, proč bývají ženy déle duševně čilé než muži.

06.02.2019 - Stanislav Mihulka

Mozky všech lidí stárnou, jak se ale zdá, nestárnou vždy úplně stejně. U někoho se časem rozplývají duševní schopnosti, zatímco u jiného zůstávají výkonné až do pozdního stáří. Nový výzkum amerických vědců ukazuje, že ve stárnutí mozku také hraje důležitou roli také pohlaví.

Badatelé z Washingtonovy univerzity v St. Louis měřili rychlost metabolismu mozku, která je jedním z ukazatelů jeho kondice. V průběhu stárnutí totiž dochází k poklesu metabolické aktivity mozku.

Mozkové letokruhy

Výzkumu se zúčastnilo 205 dobrovolníků obou pohlaví (21 žen a 84 mužů), ve věku od 20 do 82 let. Pomocí pozitronové emisní tomografie (PET) vědci měřili kyslík a glukózu v mozcích dobrovolníků.

TIP: Odpověď na odvěkou záhadu: Existuje mozek mužský a ženský?

Výsledky ukázaly, že ženské mozky jsou metabolicky průměrně o 3,8 roku mladší než biologicky stejně staré mužské mozky. Největší rozdíly ve stáří mozků byly pozorovány u mladších žen kolem dvacítky.

Podle neurologů ale není rozdíl způsobený tím, že by mužské mozky stárly rychleji. Muži podle vědců začínají dospělost s mozkem o tři až čtyři roky starším než ženy. Zjištění by mohlo osvětlit, proč ženy nezažívají ve vysokém věku takový intelektuální úpadek jako muži.