Zeptejte se génia: Věrně znějící digitální podoba Alberta Einsteina poučí i pobaví

22.04.2021 - Stanislav Mihulka

Americko-novozélandská firma UneeQ, zabývající se technologiemi umělé inteligence, vytvořila u příležitosti 100. výročí udělení Nobelovy ceny Albertu Einsteinovi digitální kopii tohoto geniálního vědce, se kterou si můžete popovídat

Kdo by si nechtěl popovídat s některou z velkých osobností historie? Jaké by to asi bylo, povídat si s Ježíšem, Masarykem, Napoleonem nebo třeba s Albertem Einsteinem? Díky nejmodernějším technologiím to naštěstí není úplně nemožné.

Americko-novozélandská firma UneeQ, zabývající se technologiemi umělé inteligence, vytvořila u příležitosti 100. výročí udělení Nobelovy ceny Albertu Einsteinovi digitální kopii tohoto geniálního vědce. Jejich Digitální Einstein dokonce mluví stejným hlasem jako slavný fyzik. Hlas slavnému fyzikovi vyrobili na míru odborníci britsko-španělského startupu Aflorithmic, neobešlo se to ale úplně bez komplikací.

Digitální Nobelista

Tvůrci digitálního Einsteina vycházeli z historických nahrávek Einsteinova hlasu. Jejich kvalita ale nebyla příliš vysoká a nebylo tak možné použít konvenční postupy pro tvorbu syntetického hlasu. Pro vytvoření definitivní podoby fyzikova hlasu proto využili poznatky historiků. Výsledkem této spolupráce je měkce anglicky hovořící avatar s typickým německým akcentem. Virtuální Einstein dokáže poučit i pobavit a soudě z jeho odpovědí, nepřestal vědecký vývoj sledovat ani po své smrti.

TIP: Hvězdy vstávají z mrtvých: Čekají nás koncerty hologramů Freddieho Mercuryho a Franka Zappy?

A k čemu je vlastně projekt digitálního vědce dobrý? Podle zástupců společnosti Aflorithmic jde především o technologickou demonstraci pokroku v oblasti umělé inteligence a syntetického hlasu. Podobní avataři by se ale mohli časem uplatnit například ve výuce, v online sociálních či psychologických službách nebo v prostředí internetového nakupování.

UneeQ