Život po apokalypse: 5 druhů, které přežijí i jadernou válku

30.03.2019 - Vilém Koubek

Zatímco pro lidský druh by případná jaderná válka znamenala takřka jistý konec, někteří zástupci živočišné říše by měli poměrně slušné vyhlídky na přežití

<p>Ačkoliv patří zánik světa k nejoblíbenějším tématům popkultury, vyhubit pozemský život je mnohem náročnější, než by se na první pohled zdálo…</p>

<h3>Nesmrtelný drobeček</h3><p><strong>živočich:</strong> želvuška</p><p>Dospělé želvušky dorůstají pouze 0,5 mm, zato vynikají nezničitelností. Přežijí nízký i vysoký tlak, teploty pod −270 °C i nad 150 °C a tisícinásobek radiace, která by zabila člověka.</p>

Nesmrtelný drobeček

živočich: želvuška

<h3>Zvěstovatelky rozkladu</h3><p><strong>živočich:</strong> octomilka</p><p>Octomilky zvládnou čelit až stonásobku radiace smrtelné pro lidi. Množí se rychle a k životu nepotřebují víc než rozkládající se houby či rostliny. Jejich životní cyklus však trvá zhruba jen měsíc.</p>

Zvěstovatelky rozkladu

živočich: octomilka

<h3>Nepříjemné mravenčení</h3><p><strong>živočich:</strong> mravenec</p><p>Některé druhy mravenců odolávají radiaci tak dobře, že se zdroj záření může nacházet třeba přímo v mraveništi – jako při experimentu s mravenci obecnými: Zatímco rostliny v okolí s ubíhajícími týdny odumíraly, drobný hmyz nejevil žádné známky znepokojení. </p>

Nepříjemné mravenčení

živočich: mravenec

<h3>Celý rok o hladu</h3><p><strong>živočich:</strong> štír</p><p>Štíři obvykle žijí v různých dutinách a skrýších, které by je před „fyzickými“ následky explozí uchránily. Vypořádají se také s vysokými dávkami radiace, a některé druhy vydrží dokonce až rok bez potravy. Pokud štír zmrzne, s rostoucí teplotou znovu ožije, což by se hodilo v případě nukleární zimy. </p>

Celý rok o hladu

živočich: štír

<h3>Hmyzí hvězdy</h3><p><strong>živočich:</strong> šváb</p><p>Švábi sice představují ikonu přežití apokalypsy a některé druhy snesou až patnáctkrát větší dávku záření než člověk, ale s dlouhodobou radiací například ve formě spadu by si nejspíš neporadili.</p>

Hmyzí hvězdy

živočich: šváb