Život po apokalypse: Opravdu by dokázali švábi přežít atomovou válku?

25.04.2021 - Nikol Patíková

Městská legenda, že by švábi jako jediní přežili jadernou apokalypsu, se zřejmě zrodila během studené války. Některým vědcům to ovšem nedalo a podrobili hmyz zátěžové zkoušce. Šváby, octové mušky a moučné brouky postupně vystavili nejprve 1 000 rad (jde o jednotku absorbované dávky ionizujícího záření), poté 10 000 rad a nakonec 100 000 rad.

TIP: Nový život v Černobylu: Místo jaderné katastrofy dnes žije vlastním životem

Desetina švábů přežila 10 000 rad, což desetkrát převyšuje množství smrtelné pro člověka. Víc už ovšem žádný šváb nezvládl – na rozdíl od moučných brouků: 10 % z nich totiž vydrželo 100 000 rad po dobu třiceti dnů. Při možné apokalypse by nás tak nevítaní návštěvníci kuchyně zřejmě přežili. Experiment už ovšem nezjišťoval, zda by se poté dokázali dál množit.