Zkáza z nebes: Jedno z nejstarších lidských osídlení zřejmě zničil kus komety

09.03.2020 - Stanislav Mihulka

Před 12 800 lety dopadl na dnešní lokalitu Abu Hureyra v severní Sýrii jeden z kusů komety

Tell Abu Hureyra je významnou archeologickou lokalitou v těžce zkoušené Sýrii. Leží v severní části země v údolí řeky Eufrat, dnes již bohužel pod hladinou uměle vytvořeného Asadova jezera. Jde o jedno z prvních míst v lidské historii, kde se do té doby kočovní lidé usadili a začali trvale pěstovat plodiny.

Před vytvořením zmíněného jezera archeologové naštěstí stihli na tomto místě prozkoumat a popsat velké množství nálezů. Z analýz tohoto materiálu nedávno vyplynulo, že osídlení v Abu Hureyra na sklonku nejmladší doby ledové, tedy asi před 12,8 tisíci let, zřejmě zasáhla doslova kosmická katastrofa. Vědci zde v příslušné vrstvě kromě obilí a zrn odhalili také množství kousků taveného skla, nanodiamantů, mikrokuliček a uhlíků.

TIP: Archeologové odhalili záhadný kult lebek ve slavném tureckém Göbekli Tepe

To jsou stopy dramatu, při kterém působily vysoké teploty a tlaky. Podle vědců sem tehdy dopadl jeden z úlomků komety, která zřejmě v této době přiletěla k Zemi a explodovala v atmosféře. Tato událost postihla lidské populace po celém světě a zřejmě vedla k náhlému ochlazení v době, kdy se Země oteplovala z nejmladší doby ledové. Pokud se podaří zjištění vědců potvrdit, půjde o unikátní doklad historie lidského sídla, zničeného úderem z vesmíru.