Zločin v oceánu: Vyšetřování vraždy mláděte kosatky

27.03.2018 - Stanislav Mihulka

Poblíž ostrova Vancouver u pobřeží západní Kanady se stal zločin. Dvě dospělé kosatky zaútočily na čerstvě narozené mládě jiné kosatky a zabily je. Jde o historicky první případ infanticidy, tedy zabití mláděte, který jsme pozorovali u kosatek.

Na vyšetřování „zločinu“ intenzivně pracují mořští biologové. Pachatelem je samec kosatky ve věku asi 32 let, kterému při zločinu pomáhala jeho matka, stará 46 let. Jde také o první případ mezi všemi savci kromě člověka, kdy se na zabití mláděte podílel cizí samec se svou matkou.

TIP: Špatný dech: Kosatky vydechují spoustu bakterií, včetně salmonel

Zabíjení mláďat není v přírodě zase tak výjimečné. Dochází k němu například u různých primátů včetně člověka, šelem, hlodavců a různých kytovců z příbuzenstva delfínů. Důvody mohou být různé, ale nejčastěji jde o sexuálně motivovaný zločin, tak jako i v tomto případě u kosatek. Samci se tímto způsobem zbaví mláděte u potenciální partnerky, která tím pádem přestane kojit a po krátkém čase může s útočníkem zabřeznout. Jinak by samec musel čekat, až mládě vyroste.