Znečištění planety hlukem ohrožuje přežití mnoha druhů živočichů

25.11.2019 - Stanislav Mihulka

Lidská civilizace znečišťuje planetu hlukem. Podle vědců tento hluk zřejmě ohrožuje přežití více než stovky živočišných druhů

<p>Velryby trpí lidským hlukem</p>

Velryby trpí lidským hlukem

Moderní civilizace je hlučná. A tento rámus se rozléhá po celé planetě. Odborníci jsou přesvědčeni, že hluk vážně ohrožuje zdraví a pohodu jak lidí, tak i ostatních druhů živočichů. Z hluku se stal závažný problém v oblasti životního prostředí, který se týká jak suchozemských, tak i mořských živočichů.

Britští vědci nedávno analyzovali rozsáhlý soubor dílčích výzkumů působení hluku na různé druhy živočichů. Z jejich výsledků vyplývá, že lidmi vyvolaný hluk zřejmě ohrožuje přežití více než stovky živočišných druhů. Ukazuje se, že civilizační hluk zasahuje úplně celou planetu, a že před ním prakticky není kam uniknout.

TIP: Výzkum odhalil, že 2. světová válka značně stresovala velryby

Živočichy postihuje hluk různého druhu, od zvuků provozu na dálnicích nebo železnicích až po podvodní sonary. Vědci zjistili, že změny zvukových podmínek prostředí mohou závažně ovlivnit zdraví a chování obojživelníků, ptáků, ryb, savců včetně těch vodních i plazů. Hluk dokonce dosahuje do odlehlých míst vyšších poloh v Číně, kde může například komplikovat rozmnožování pandám.