Zneklidňující nález: Na ostrově Trindade byly objeveny „horniny“ z plastu

Nikoliv ostrov pokladů, ale ostrov plastů. Na plážích izolovaného vulkanického ostrova Trindade se nacházejí „plastové“ horniny

23.03.2023 - Stanislav Mihulka

Malebný ostrov Trindade je s rozlohou 10 kilometrů čtverečních největším ostrovem izolovaného vulkanického souostroví známého jako Trindade a Martim Vaz. Souostroví je pod správnou Brazílie, přičemž se nachází v jižním Atlantiku, asi 715 kilometrů na východ od města Vitória na brazilském pobřeží.

Na Trindade není stále lidské osídlení, jen malá posádka brazilského námořnictva. Přesto ostrov lidé dokázali zdevastovat, především kvůli introdukci nepůvodních druhů. Mnoho škody napáchaly například ovce. Cenné místní druhy organismů jsou v řadě případů na pokraji vyhynutí.

Na ostrově plastů

Trindade by svou krajinou mohl sloužit pro pirátský příběh o ostrově pokladů, podle nedávných zpráv se ale zdá, že by by mu lépe sedělo přízvisko „ostrov plastů.“ Brazilská geoložka Fernanda Avelar Santosová z Federální univerzity Paraná dorazila na Trindade v roce 2019, aby zde studovala sesuvy půdy, erozi a podobná geologická rizika.

Záhy zde ale narazila na pozoruhodné modrozelené „horniny,“ které očividně vznikly z plastového odpadu v oceánu. Na Trindade se nacházejí v nemalém množství. Podle Santosové jde o nový typ geologického procesu, který zahrnuje kompletně syntetické materiály – vznik hornin z plastu.

S kolegy jsme dospěli k závěru, že se lidé stali aktivním geologickým činitelem, pokud jde o vznik nových hornin. Ovlivňujeme procesy, které donedávna byly výhradně záležitostí přírody,uvádí Santosová pro akademický žurnál Marine Pollution Bulletin.

TIP: Napoleon by se divil: U pobřeží Korsiky je nový ostrov z plastu

Aby toho nebylo málo, „plastové horniny,“ se nacházejí u světově proslulé chráněné Želví pláže, jednoho z nejvýznamnějších míst, kde se rozmnožují karety obrovské (Chelonia mydas). Kromě toho zde hnízdí řada cenných ptáků a u břehů Trindade mají svou „školku“ keporkaci.