Zpátky do minulosti: Takřka zapomenutá antibiotika dostala druhou šanci

30.01.2018 - Stanislav Mihulka

Když selhávají dnešní antibiotika, proč nezkusit ta včerejší?

<p>Na rezistentní bakterie fungují i dlouho nepoužívaná antibiotika.</p>

Na rezistentní bakterie fungují i dlouho nepoužívaná antibiotika.

Bakterie jsou stále více rezistentní vůči antibiotikům a stávají se tak pro nás stále větší hrozbou. Infekce, které jsme ještě nedávno dokázali snadno vyléčit, teď mohou ohrožovat životy pacientů.

TIP: V Číně objevili geny rezistence proti antibiotikům poslední záchrany

Čím častěji se nějaké antibiotikum používá, tím větší je šance, že se objeví rezistentní typy bakterií. Vědci proto pátrají po nových látkách, které by nahradily dnešní antibiotika. Jednou ze zvažovaných možností je nasazení dnes již nevyužívaných antibiotik minulosti. Rezistence proti antibiotikům je totiž pro bakterie velmi nákladná. Když ji nepotřebují, tak se jí zase rychle zbaví. Vědci proto nedávno nabídli druhou šanci dnes nepoužívaným antibiotikům oktapeptinům, které v minulosti nahradily – polypeptidová antibiotika polymixiny.

Oktapeptiny se teď mohou vrátit do hry a zatím si nevedou úplně špatně. Podle výsledků experimentů jsou velmi zdatné v zabíjení bakterií chlamydií, původcům kapavky neisserie nebo moru yersinie.

University of Queensland, Cell Chemical Biology