Zvuky staré jako vesmír sám: Poslechněte si hlas hvězdy staré 13 miliard let

08.06.2016 - Martin Reichman

Panuje ve vesmíru absolutní ticho? Ne tak docela – zvuk se ale v prázdném kosmickém prostoru šíří jinak, než jme zvyklí na Zemi

Zvuky ve vesmíru si lze zjednodušeně představit jako elektromagnetické vibrace. Pokud k jejich naslouchání použijeme speciální přístroje, můžeme si poslechnout, jak zní například hvězdy z časů počátku vesmíru tak, jak se to podařilo vědcům z birminghamské univerzity.

TIP: Proč ve vesmíru neslyšíme zvuk?

Tým vědců pod vedením astrofyzika Andrea Miglia použil data sondy Kepler. Akustické vibrace, které sonda zachytila, vědci převedli na zvuk, se kterým si naše uši umí poradit. Na rozdíl od celkem melodických zvuků planet, zní hvězdy z hvězdokupy M4 trochu jao hudební podkres hororových filmů. Práce s akustickými vibracemi ale není samoúčelná, frekvence akustických vibrací vědcům umožňují přesněji stanovit hmotnost a také stáří vzdálených hvězd.

Pokud chcete získat lepší představu, o konkrétních hvězdách a jejich zvucích, prohlédněte si vydařenou vizualizaci birminghamských vědců.

The Royal Astronomical Society (RAS), University of Birmingham