3D tištěná sací „houba“ dovede omezit vedlejší účinky chemoterapie

Chemoterapie zabíjí buňky nádoru i buňky zdravých tkání. Omezit by to mohla chytrá 3D houbička

14.01.2019 - Stanislav Mihulka

I když vědci a lékaři intenzivně pracují na nových léčebných postupech, které by byly účinné proti rozmanitým nádorům, mnoho pacientů při léčbě rakoviny stále podstupuje klasickou chemoterapii, se všemi jejímu vedlejšími a často dost nepříjemnými účinky. Chemoterapii totiž mnohdy doprovází zvracení, oslabení imunitního systému či ztráta vlasů.

Problém je v tom, že léky pro chemoterapii musejí být dost toxické, aby zabíjely buňky nádoru. Jenomže stejně tak zabíjejí i buňky okolních zdravých tkání. I když pacient dostává při chemoterapii takový lék katetrem přímo do nádoru, obvykle více než 50 procent léku unikne do okolí nádoru.

TIP: Spojenci rakoviny? Některé bakterie sabotují chemoterapii a chrání nádor

Američtí vědci proto vyvinuli šikovné malé zařízení, které funguje jako malá sací houbička. Tuto houbičku je možné vytisknout v přesných rozměrech na 3D tiskárně z polymeru, který absorbuje lék pro chemoterapii. Vytištěné 3D houbičky pak lékaři umístí do cév, které vedou od nádoru do těla pacienta, kde houbičky vysají přebytečné množství léku. První experimenty na prasatech přinesly velmi slibné výsledky.

University of California – Berkeley