558 milionů let stará Dickinsonia je nejstarším známým živočichem

22.09.2018 - Stanislav Mihulka

Objev prastarých organických látek ve fosilii od břehů Bílého moře prozradil nejstaršího živočicha

<p>Fosilie dickinsonie</p>

Fosilie dickinsonie

Ještě před tím, než začalo období prvohor, tedy ve starohorách, před více než 541 miliony let, žili na Zemi tvorové, kterým říkáme ediakarská biota, nebo prostě Ediakara, podle slavného naleziště v Austrálii. Těchto tvorů známe celou řadu, v rozmanitých tvarech a velikostech. Ale vůbec netušíme, co jsou vlastně zač. Přesněji řečeno, až do teď jsme to netušili.

Tvorové z Ediakary byli velice zvláštní a odlišní od toho, co známe dnes. Jsou až tak zvláštní a staří, že jim nerozumíme a moc nechápeme, jak žili. Zároveň to často nejsou žádné titěrné fosilie. Ukázkovým příkladem toho je Dickinsonia, která měří i hodně přes metr. Podle některých odborníků to byl živočich. Podle jiných gigantická měňavka, jediná ohromná buňka. A najdou se i tací, kteří tvrdí, že šlo o lišejník.

TIP: Nejstarší důkaz rozmnožování komplexního organismu

Australští vědci teď ale objevili fosilii dickinsonie na odlehlých útesech u Bílého moře, které se rozkládá kolem polárního kruhu u poloostrova Kola. Tahle dickinsonie je výjimečná tím, že se u ní vůbec poprvé našly zbytky organických látek. V těchto zbytcích pak badatelé odhalili cholesterol a příbuzné látky, což je silným důkazem pro podporu živočišného původu dickinsonie. V dnešním světě se totiž cholesterol vyskytuje právě u živočichů. Objevená dickinsonie žila asi před 558 miliony let. Pokud se vědci nepletou a cholesterol byl i tehdy typický pouze pro živočichy, objevená dickinsonie se stala nejstarším známým živočichem.

The Australian National University