Alespoň část pozemské vody zřejmě přinesl sluneční vítr

Víme, že pozemská voda pravděpodobně pochází z vnějších oblastí Sluneční soustavy, z dob její počáteční historie. Co však bylo onou prvotní dodávkou, jež doručila životodárnou tekutinu na Zemi?

28.08.2022 - František Martinek

Podle převládajících teorií se voda dostávala na Zemi s uhličitými planetkami. Jenže voda nalezená na asteroidech složením izotopů příliš neodpovídá té pozemské, která oproti ní obsahuje méně deuteria – iontů těžkého vodíku. Přinejmenším část životodárné tekutiny na modré planetě tudíž musí mít jiný původ. Nižší poměr deuteria než na Zemi se přitom vyskytuje v samotném Slunci. Je možné, aby vodík z pozemské vody pocházel právě z naší hvězdy?

Nepatrné kousky

V roce 2010 se na Zemi vrátila japonská sonda Hajabusa, s nepatrnými vzorky horniny z planetky Itokawa. Vědci pomocí atomové sondové tomografie APT mimořádně detailně prozkoumali svrchních asi 50 nm povrchu vzorků. Objevili tak vrstvičky bohaté na hydroxylovou skupinu OH, obsahující atom kyslíku a vodíku, a – což je velmi důležité – vodu H₂O, složenou ze dvou atomů vodíku a jednoho atomu kyslíku. Šlo o velmi neočekávaný nález: Podle našich dosavadních znalostí by totiž měly být dané minerály z povrchu asteroidu vysušené „na troud“...

TIP: Proč je Mars tak suchý? Podle vědců může být vysvětlení poměrně jednoduché

Nejpravděpodobnější zdroj atomů vodíku, nutných k pozdějšímu vytvoření nalezené vody, představuje sluneční vítr neboli proud elektricky nabitých částic – většinou vodíkových iontů. Podle astronomů zmíněné ionty v raném období naší soustavy zasahovaly zrnka prachu na planetkách a balvanech nejrůznějších velikostí a utvářely na nich vodu. Ta se pak při dopadu kosmických objektů a prachových částic dostávala na povrch mladé Země

Z prachu i balvanů

Podle odborných odhadů může metr krychlový prachu z planetek obsahovat více než dvacet litrů vody. Veškerý kosmický prach, který se na Zemi v průběhu dlouhých věků dostal, tedy znamená spoustu vody vzniklé s přispěním Slunce (s menším množstvím deuteria), jež sem pronikala společně s těžkou vodou z velkých asteroidů. Izotopickému složení pozemské tekutiny by podle astronomů odpovídala směs pocházející přibližně napůl z velkých planetek a z prachu bohatého na vodu.