Proč je Mars tak suchý? Podle vědců může být vysvětlení poměrně jednoduché

Rudé planetě se zřejmě stala osudná její velikost. V porovnání se Zemí je příliš malá na to, aby si udržela větší množství povrchové vody

23.09.2021 - Stanislav Mihulka

Pro život pozemského typu je nezbytná voda. Na povrchu Země je voda běžná a podle toho, co víme, byl alespoň z části vodou pokrytý i dávný Mars. Povrch dnešní rudé planety je ale očividně prakticky bez vody. Planetární vědci se už dlouho snaží přijít na to, proč Mars o svou povrchovou vodu přišel.

Možných vysvětlení se již objevila celá řada. Často se uvádí například zeslábnutí magnetického pole Marsu, které mělo vést ke zřídnutí atmosféry a s ním spojeným ztrátám vody. Kun Wang z Washingtonské univerzity v St. Louis a jeho spolupracovníci dospěli k závěru, že vysvětlení může být vlastně celkem jednoduché. Mars je podle nich příliš malý na to, aby si od svého vzniku do dneška udržel velké množství povrchové vody. Jinými slovy, rudá planeta byla odsouzena k vyschnutí od samotného počátku.

Čím větší kamenná planeta, tím více vody

Wangův tým k tomu dospěl díky výzkumu stabilních izotopů draslíku, s jejichž pomocí je možné odhadnout přítomnost a množství těkavých látek, včetně vody, na různých planetárních tělesech. Vzorky z Marsu ani dalších planetárních těles na Zemi nemáme k dispozici, ale vědci je nahradili příslušnými meteority. Ukázalo se, že existuje dobře podložený vztah mezi velikostí tělesa a obsahem izotopů draslíku, tedy i množstvím obsažených těkavých látek

TIP: Kam zmizela voda Marsu? Možná ji nasákly místní horniny

Podle Wanga Mars ztratil více vody než Země, ale zároveň méně vody než Měsíc a planetka Vesta. To odpovídá i jejich velikostem. Pokud mají badatelé pravdu, zřejmě existuje poměrně úzce vymezená velikost planet, na nichž může být dost kapalné vody na to, aby tam probíhala desková tektonika, pro kterou je voda nezbytná, a případně mohl vzniknout život.