Amatérský astronom objevil ohromné skvrny na hvězdném společníkovi pulsaru

12.12.2016 - Stanislav Mihulka

Amatérský astronom objevil na vzdálené dvojhvězdě stopy po obřích magnetických polích

Pulsar a jeho společník -<p>Pokud jsou pulsary ve dvojhvězdě, tak mohou krást hvězdný materiál společníkovi</p>
Pulsar a jeho společník -

Pokud jsou pulsary ve dvojhvězdě, tak mohou krást hvězdný materiál společníkovi

Amatérský astronom objevil veliké skvrny na hvězdě, která je společníkem pulsaru. Přítomnost skvrn svědčí o existenci mimořádně silných magnetických polí. Jde o významný objev, který napomůže objasnit zatím ne zcela jasné chování pulsarů.

Ohromné skvrny na společníkovi pulsaru

Jihoafrický amatér André van Staden používá 30 centimetrový dalekohled, což je na amatéra velice slušná výbava. Van Staden dlouhodobě pozoroval systém MSP J1723-2837, což je těsná dvojhvězda pulsaru a hvězdy běžné velikosti.

Badatel pořizoval snímky MSP J1723-2837 déle než rok a všiml si, že jasnost tohoto systému kolísá s delší periodou, než jaká by odpovídala oběžné době obou společníků, která činí zhruba 15 hodin.

TIP: Pozůstatek supernovy RCW103 ukrývá nejpomalejší pulsar, jaký známe

Podle van Stadena prochází hvězdný společník pulsaru změnami magnetické aktivity, které na hvězdě vytvářejí ohromné skvrny, mnohem větší než jaké známe například na Slunci. Je to poprvé, kdy astronomové spolehlivě detekovali magnetickou aktivitu na hvězdě ze systému s pulsarem. Odborníci jsou teď přesvědčeni, že rozhodně nebude poslední. Podobných systémů totiž existuje víc.

IFL Science, Astrophysical Journal