Amatérští vědci objevili 1 700 planetek na snímcích Hubbleova teleskopu

09.05.2022 - Stanislav Mihulka

Projekt Hubble Asteroid Hunter spojil lidské dobrovolníky a umělou inteligenci. Společně na snímcích Hubbleova teleskopu odhalili 1 700 planetek

<p>Snímky Hubbleova teleskopu mají dlouhou expozici a planetky, které se z našeho pohledu pohybují rychleji než vzdálené hvězdy a galaxie, na nich vytvářejí stopy v podobě čar.</p>

Hubbleův vesmírný dalekohled je ve vesmíru déle než 30 let. Za tu dobu pořídil spoustu snímků a vědeckých měření, ze kterých lze vyčíst ohromné množství údajů. Bývá to ale pracné a pro výzkumné týmy s několika odborníky to obvykle představuje ohromnou výzvu. V dnešní době ale vědci mohou využít služeb velmi zajímavých pomocníků – amatérských vědců a umělých inteligencí.

Na lovu planetek

V roce 2019 založila skupina evropských astronomů iniciativu Hubble Asteroid Hunter, jejímž cílem je stopovat planetky v archivních datech z pozorování Hubbleova teleskopu. Na projektu spolupracují s populární platformou občanské vědy Zooniverse a se společností Google.

Do projektu se zapojilo více než 11 400 dobrovolníků z celého světa, kteří prostudovali více než 37 tisíc složených snímků Hubbleova teleskopu, pořízených mezi dubnem 2002 a březnem 2021 kamerami ACS a WFC3. Dobrovolníci v nich dokázali identifikovat více než 1 000 stop planetek, které pak posloužily pro výcvik umělé inteligence.

TIP: Úspěch dobrovolníků: Amatérští vědci objevili superzemi v obyvatelné zóně

Následná analýza snímků s využitím umělé inteligence odhalila další stopy planetek. Lidé si tak ve spolupráci s umělou inteligencí připsali objev 1 701 stop planetek, které se vyskytují na 1 316 snímcích Hubbleova teleskopu. Asi jednu třetinu těchto stop se odborníků podařilo přiřadit ke známým planetkám. Většina z nich se podle vědců nachází v Hlavním pásu planetek, mezi Marsem a Jupiterem.