Ambiciózní japonská mise MMX dopraví na měsíc Phobos evropský rover

K dvojici marsovských měsíců zamíří v roce 2024 japonská sonda. Na povrch jednoho z nich dopraví i malý evropský rover

23.11.2022 - Stanislav Mihulka

Japonsko a Německo pojí dlouhá historie vědecké spolupráce. Před lety tyto země založili Společný výbor pro spolupráci v oblasti vědy a technologie, který má za sebou celou řadu úspěchů. Nyní je cílem vědců Phobos – malý, ale velmi zajímavý měsíc planety Mars. V roce 2024 k němu, a také ke druhému měsíci rudé planety Deimosu, má zamířit mise Martian Moons eXploration (MMX).

Misi vysílá japonská vesmírná agentura JAXA. Sonda by měla proletět kolem Deimosu, hlavním cílem ale bude Phobos, kde by měla sonda jednou, možná dokonce dvakrát přistát, a poté se vrátit na Zemi se vzorky. Na misi MMX se zároveň podílí Německé středisko pro letectví a kosmonautiku DLR, které připravuje rover pro průzkum Phobosu.

Rover pro Phobos

Přibližně 25 kilogramů vážící čtyřkolový robotický rover MMX Rover má být na povrch Phobosu shozen z výšky okolo 50 metrů. Vzhledem k mizivé přitažlivosti měsíce nebo spíše měsíčku by to nemělo rover nijak vážně ohrozit. Přistání MMX Roveru bude ale každopádně napínavé.

Během volného pádu po jeho oddělení od sondy, uskuteční MMX Rover ve vesmírném prostoru několik kotrmelců. Pak by měl dosednout na povrch Phobosu bez poškození,popisuje Markus Grebenstein z Institutu robotiky a mechanotroniky DLR v německém Oberpfaffenhofenu. „Poté se autonomně připraví na průzkum a rozloží své solární panely. Po Phobosu se bude muset pohybovat jen velmi opatrně, rychlostí několika milimetrů za sekundu, aby zase neodletěl do vesmíru.

TIP: Japonsko dalo zelenou misi MMX k měsícům Marsu. Přiveze vzorek z Phobosu

Pro vědce představuje výsadek malého roveru významné prvenství. „MMX Rover představuje průlom v kosmických technologiích. Doposud nikdy jsme nevyslali robotické vozidlo na průzkum malého nebeského tělesa, jehož gravitace představuje zhruba tisícinu té pozemské,“ upřesňuje Grebenstein.