Americké úřady se chystají zrušit zákaz financování lidských chimér

16.08.2016 - Stanislav Mihulka

Lidské chiméry sice znějí strašidelně, ve výzkumu nových léčebných postupů jsou ale nesmírně důležité

Americká vládní agentura Národního institutu pro zdraví (NIH) v loňském roce zakázala financování tvorby lidských chimér. Ty vznikají přidáváním lidských kmenových buněk k embryím jiných druhů živočichů, ze kterých pak vznikají stvoření, v nichž je část buněk lidských.

K zákazu došlo především kvůli etickým obavám. Agentura NIH se rozhodla omezit tento výzkum do doby, než bude k dispozici více důkazů o jeho významu pro lidské zdraví. Stejná agentura ale nyní překvapivě navrhuje zrušení tohoto zákazu - místo úplného zákazu navrhuje zavést některá omezení, která do jisté míry vyhoví etickým námitkám a zároveň snad nebudou vědcům příliš bránit v práci.

TIP: Kde sehnat orgány na transplantace? Můžeme je vypěstovat v prasatech!

Lidské chiméry jsou velmi užitečné například při studiu raných fází zárodečného vývoje, které nelze zkoumat přímo na lidech. Také se od nich očekává vytvoření zvířat s lidskými buňkami, na nichž bude možné pěstovat lidské orgány pro transplantace.

IFL Science, NIH